Thursday, June 18, 2009

ST. LUKE'S PRIMARY SCHOOL, LANCASHIRE, UK.

Pada musim sejuk (winter) 2006, cucu saya mula bersekolah di tahun 1 semasa baru berumur 6 tahun. Di UK, kanak-kanak mulai bersekolah di waktu berumur lebih awal setahun berbanding di Malaysia.... St Luke's Primary C.E. School seperti foto di atas (cucu saya duduk terkanan sekali) terletak di pekan kecil Bury, Lancashire, UK iaitu 22 batu arah ke utara bandar Manchester.

Terdapat lebih kurang 20 pelajar sahaja bagi setiap kelas. Majoriti pelajar terdiri daripada anak-anak tempatan orang Inggeris, beberapa orang anak bangsa Pakistan dan cucu saya merupakan satu-satunya anak Melayu yang "tersesat" di sekolah ini. Sejak sekian lama sistem pendidikan di UK ini tidak banyak berubah, penekanan komunikasi dan ke arah mengasuh kepada kreativiti ditekankan sejak peringkat kanak-kanak berumur 6 tahun lagi. Kanak-kanak tidak membawa banyak buku ke sekolah, sebaliknya mereka diasuh supaya lebih bercakap dan bertanya (komunikasi 2 hala) semasa tempoh pembelajaran.

Sistem di UK berjaya mewujudkan orang-orang bangsa Inggeris lebih tinggi akademiknya. Manakala negara mereka lebih maju ke depan berbanding dengan negara kita yang masih ketinggalan jauh. Bangsa kita (Malaysia) masih berterusan belajar di negara-negara maju seperti di UK dan Amerika Syarikat, tetapi sistem pendidikan negara kita masih tidak menentu..... Sejak sebelum merdeka sehingga kini, kita masih mencari-cari sistem pendidikan yang sesuai untuk diamalkan? Sampai bila kita akan terus mencari dan mencuba sistem pendidikan baru?

Setelah 3 tahun bersekolah di St Luke's C.E. Primary School, saya yakin sistem di UK telah berjaya mendidik kanak-kanak sejak di peringkat awal lagi. Cucu saya yang kini di tahun 3 (Foto di atas, Mohd Azhan) telah berubah kepintarannya dalam berkomunikasi dan telah bertambah pula bakat kreativitinya. Begitu juga dengan cucu saya yang ke 2 (Zulkarnain, foto di bawah), walaupun masih di tahun 1, keupayaannya berkomunikasi dan berbahasa Inggeris sangat baik sekali dengan loghat "Mat Saleh" tempatannya.

Kenapa kita tidak mengambil contoh sistem pendidikan yang telah terbukti berjaya di negara luar untuk diamalkan di Malaysia?


Hjjo

No comments:

Post a Comment