Tuesday, June 16, 2009

CUCU SAYA YANG TIDAK MONTEL?

Semalam 15 Jun 2009, Wawa cucu saya telah genap berusia 22 bulan. Wawa dibawa ke Klinik Kesihatan Daerah Segamat pada jam 9.15 pagi. Seperti biasa, setiap bulan berat Wawa dipantau dan jururawat yang bertugas akan memberikan nasihat tentang permakanan untuk Wawa. Kali ini berat Wawa ditahap kuning juga, dan sememangnya tidak pernah mencapai berat montel seperti yang dikehendaki.

Kali ini nasihat berupa "komunikasi sehala" berlaku oleh seorang jururawat yang agak senior/berumur (biasanya jururawat muda). Nasihat tentang pemakanan agak "boring" dan jururawat ini juga nampak amat tidak semesra jururawat-jururawat muda sebelum ini. Kerjanya nampak gopoh, kurang sabar dan tidak mesra kanak-kanak. Cucu saya sebelum ini amat mesra dengan jururawat-jururawat muda, tetapi kali ini meragam menangis dan susah pula dipujuk...... Nasihat pemakanan seimbang kepada isteri saya seolah-olah isteri saya ini bodoh sangat dan tidak pandai membesarkan anak-anak. Hendak saya mencelah dan bagi syarahan macam mana isteri telah membesarkan anak-anak sehingga semuanya "boleh" dianggap berjaya ke menara gading, takutlah dianggap sombong dan megah pula.... Mahu tak mahu, buat bodoh mendengar sahaja ceramah beliau tentang pemakanan anak-anak dan macam mana hendak mendidik supaya anak-anak membesar dan bijak?

Mahu saya ber"lecture" bagaimana isteri saya membesar dan mendidik 4 orang anak-anak kami sehingga seorang telah bergraduat sebagai arkitek, seorang doktor perubatan dan 2 orang lagi bakal bergelar doktor perubatan juga. Zaman dahulu, anak-anak kami dibesarkan dengan susu murah berjenama "Lactogen" dan kami beri anak-anak "makan biskut" direndam dalam air panas sahaja atau bubur nasi bersama ikan bilis.....

Cucu saya, Wawa kini dipelihara oleh isteri saya (pesara guru) sejak baru dilahirkan sehingga berusia 22 bulan. Ibunya sangat sibuk maklumlah sebagai doktor perubatan yang kini bertugas di Hospital Seberang Jaya, Pulau Pinang. Alhamdulillah, cucu saya sehat dan semakin cerdik walaupun tidak montel seperti yang dikehendaki oleh jururawat tersebut. Sepanjang 22 bulan, ada juga cucu saya ini sesekali demam yang mana dari segi perubatan mendapat nasihat ibunya sendiri melalui hubungan telipon kerana kami tinggal di Segamat, Johor.

Membesar dan mendidik 4 orang anak berbanding dengan membesarkan serta mendidik seorang cucu amat ketara perbezaannya.... Walaupun cucu saya tidak montel, tetapi cucu saya amat cergas dan sehat serta menikmati pemakanan yang lebih baik berbanding zaman kami mendidik anak-anak dahulu... apa yang tidak kena? Harapan kami ialah melihat cucu-cucu kami akan bertambah cerdik dan lebih pintar setanding dengan ibu-bapa mereka.

HjJohani

1 comment:

  1. salam..
    tuan haji jangan bersedih hanya kerana kata2 jururawat muda tu.

    setiap kanak-kanak, lain tahap perkembangannya. yang penting, dia sihat dan aktif.

    ReplyDelete