Friday, October 9, 2009

PERJUMPAAN HARI RAYA 2009M/1430H

Sudah lama tidak menulis di blog ini kerana kesibukan serta masa yang tidak mengizinkan. Minggu yang lepas pada hari Ahad, 4 Oktober 2009/1430H sekali lagi perjumpaan Hari Raya bekas penuntut Kolej Perhutanan, Kepong telah berjaya diadakan Kafe, Unit Latihan Perhutanan (dulu Dewan Makan Kolej). Kumpulan terakhir (last batch), yang menuntut di kolej ini tamat pada tahun 1979, dan selepas itu kolej ini pun ditutup terus. Kini kolej telah ditukar kepada Unit Latihan Perhutanan, JPSM yang melatih kakitangan sokongan bagi Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Namun demikian, tempat ini di ULP Kepong menjadi tempat paling nostalgia bagi kami bekas pelajar-pelajar kolej perhutanan.

Begitu nostalgia sekali di mana setiap kali perjumpaan hari raya diadakan, kisah-kisah lama semasa menuntut sebagai pelajar kolej akan menjadi perbualan yang tidak jemu-jemu dibualkan semula setiap tahun. Kenangan pahit dan manis serta cerita-cerita kenakalan serta pengalaman di kolej terasa seperti masih baru semalam berada di kolej. Kini yang tidak jemu-jemu hadir di perjumpaan yang hampir 10 tahun diadakan ini, merupakan satu perjumpaan persara-persara atau bakal-bakal persara yang mana saya sendiri merupakan "second last batch" telah menjengkau umur persaraan 56 tahun pada awal tahun 2011 kelak.

Pada perjumpaan hari raya 2009, kita telah dapat meraikan dengan kehadiran seramai 31 bekas pelajar Kolej Perhutanan Kepong/UiTM berserta dengan ahli keluarga berjumlah hampir 50 hadirin. Perjumpaan yang dihadkan antara pukul 9.30 pagi sehingga 12.30 tengahhari itu berakhir sehingga pukul 1.30 petang. Kemeriahan dan peluang berjumpa sekali setahun seolah-olah amat singkat bagi mereka yang hadir. Ini dapat dilihat semasa saya sebagai pengacara majlis begitu sukar untuk mendapatkan perhatian ketika memberikan ucapan aluan kerana masing lebih menumpukan kepada perbualan sesama kekawan yang lama tidak bertemu..... Perjumpaan kali ini juga telah menemukan semula 3 orang bekas pelajar yang lebih 30 tahun tidak pernah bertemu dan merupakan kali pertama hadir. Mereka ialah Cikgu Mohd Yusof Maulut, yang kini bertugas sebagai ahli Jemaah Nazir di Kementerian Pelajaran Malaysia, Putrajaya, Encik Shamsuddin Abd Rahman dari Kumpulan Perkayuan Kelantan Sdn. Bhd. dan Dr. Mohd Rasol Manaf yang sudah hampir 10 tahun menetap di Bedford, United Kingdom.

Semoga perjumpaan hari raya seperti ini akan berterusan selagi ada ahli-ahli yang ingin hadir menjalinkan hubungan persahabatan. Kami juga berdoa semoga kekawan bekas pelajar yang belum pernah hadir diperjumpaan ini akan terbuka hati untuk bersama pada masa-masa akan datang.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.


oleh: Hj. Johani Md Zain

No comments:

Post a Comment