Saturday, February 28, 2009

PERIKSA JANTUNG ANDA?

Terkenang semasa baru tiba di khemah Arafah sehari sebelum wukuf pada 17 Disember 2007. Seorang jemaah yang tiba di khemah yang sama bergegas duduk dan tiba-tiba terbaring terlentang dengan nafas yang kuat.... kami terkejut dan cuba menolong tetapi sudah terlambat agaknya, dia sudah meninggal dunia sebelum kami sempat berbuat apa-apa. Rekod kesihatan beliau mendapati ada darah tinggi tetapi tidak tergolong yang berisiko tinggi. Apakah dia diserang sakit jantung atau pun strok? Alhamdullilah, walaupun tidak sempat mendapat haji tetapi beliau meninggal umpama berjihad juga di dalam menuju ke arah menyempurnakan haji... semoga Allah mengampuni dosa-dosanya dan di tempatkan bersama-sama mereka yang beriman, Amin.

Kita sering mendengar berita sedih kekawan, sahabat handai, saudara, jiran dan sebagainya meninggal dunia secara mengejut... semua kes ini adalah "sudden death" akibat serangan jantung. Pada 21/2/2009, sahabat kita allahyarham Zakaria Hasan ex-jenan (5sc2) telah kembali ke rahmatullah akibat serangan jantung. Dikhabarkan bahawa beliau diserang jantung semasa menunggu ketibaan MB Perak yang baru di Hotel Casuarina, Ipoh. Imbas kembali pertemuan kami bersama arwah di SMK Anderson pada 17/3/2007, beliau kelihatan begitu ceria dan sehat sahaja. Al-fatihah semoga dicucuri rahmat, Amin.Kekadang mereka yang aktif bersukan dan bersenam, saperti allahyarham YB Dato' Razali Ismail (ex YB MP Kuala Terengganu) meninggal semasa bermain badminton.... YB Haji Roslan, mantan MP Bukit Gantang, juga meninggal kerna sakit jantung, dia pinjam pulak basikal nak pi farmasi beli ubat semasa kena serangan jantung? Oleh itu, kekawan kita ramai yang doktor-doktor perlulah bagi nasihat di ruang ini ... apa perlu buat apabila tetiba kena serangan jantung ... CPR dulu ke?... dudok relax dulu ke? ada kata batuk kuat-kuat? dsbnya... Oleh itu, "medical advice" dari saya (walaupun bukan doktor), waktu umur kita macam la ni kenalah pi "full medical check up" secara berkala..... check tengok jantung ok ke? Orang kata, penyakit ni silent killer, kita rasa macam tak ada apa-apa, tetapi bila pi check ada tersumbat dsbnya.... Walaupun ajal maut terserah kepada Allah, tetapi usaha kena buat... Aku pun rasa cuak juga nak pi medical check up, "takut tahu" ada penyakit itu dan ini, tetapi anak sendiri yang paksa pi....Itulah saya sendiri ditahan di Wad 5 Hospital Seberang Jaya semasa cuti raya Cina lepas.

Di sini, ex-jenan (SMSAH) yang ramai doktor tu berilah nasihat kepada kawan-kawan, apa perlu buat untuk tidak terkena serangan jantung.... atau cara-cara pertolongan cemas kepada mereka yang diserang jantung. Apa nasihat tuan-tuan doktor untuk menjaga kesihatan .... bila perlu pi medical check up, apa tanda-tanda sakit jantung dan sebagainya..... atau kunjungilah Klinik Penawar Dr Sam di BBB tu?

HjJo

1 comment:

  1. Ayah jagalah kesihatan baik-baik...jaga makan.
    Jangan pikir problem berat-berat.

    Abg

    ReplyDelete