Thursday, January 1, 2009

Perjalanan Yang Sentiasa Dirindui

Pada 4 Disember 2007, saya dan isteri berangkat ke Jeddah menaiki pesawat KT69 MH8265 tepat jam 11.00pagi dari Bayan Lepas, Pulau Pinang. Sesampai di Jeddah jam 3.00 petang dan urusan seterusnya dengan kesibukan jemaah yang telah sedia ada di Mekah hampir 2 juta menyebabkan kelewatan dan perjalanan yang lama untuk sampai ke Hotel di Mekah. Sesampai di Hotel setelah selesai urusan mendapatkan bilik dan mengemas beg, saya dan isteri terus sahaja ke Masjidharam untuk melakukan ibadat yang perlu diselesaikan. Maklum sahaja, telah melalui pengalaman haji 15 tahun dahulu, saya tidak perlu berlengah lagi menunggu mutawif Tabung Haji. Amat bersyukur sekali doa saya semasa tawaf wada' 15 tahun dahulu telah termakbul, dipanggil lagi untuk mengerjakan haji bagi kali ke 2.

Walaupun menunaikan haji mengikut sistem muassasah Tabung Haji dengan bayaran yang di caj oleh Tabung Haji RM8,883.00 sahaja (tetapi simpanan perlu cukup RM9,800) tetapi keselesaan amat jauh berbeza berbanding semasa dulu. Semasa dulu, duduk di rumah sewa sahaja (kos haji RM5,970 sahaja) dan makan sendirian berhad, tetapi kali ini menginap di Hotel dengan makan tengahhari dan malam disediakan ala Melayu. Jarak Hotel ke Masjidilharam juga tidaklah jauh sangat, lebih kurang 700 meter sahaja. Sama seperti 15 tahun lalu, sepanjang di Mekah saya dan isteri diberikan kesihatan yang cukup baik sehingga tiada yang terhalang untuk melakukan ibadat-ibadat wajib dan sunat. Amat bersyukur sekali, umrah sunat yang dapat saya dan isteri lakukan telah melebihi 20 kali sepanjang berada di Kota Suci Mekah. Satu rekod yang saya sendiri tidak dapat menjangkakan kerana keadaan kesihatan saya sendiri semasa di Malaysia tidaklah begitu baik. Ini merupakan anugerah dari Allah Yang Maha Kuasa, niat kita baik akan sentiasa termakbul.....

Pengalaman yang begitu bermakna, saya dapat mengerjakan haji berserta dapat pula membantu kenalan semasa di Mekah. Selama 45 hari berada di Mekah dan Madinah, masa berlalu terasa amat cepat sekali. Semasa tawaf wada', saya sekali lagi berdoa agar dipanggil lagi mengabdikan diri mengerjakan haji untuk kali seterusnya dengan dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan tubuh badan. Untuk itu, saya telah pun mendaftar untuk haji kali ke 3 dan diberikan giliran pada tahun 2020. Tempoh menanti yang amat lama, oleh itu saya akan merayu dipercepatkan perjalanan di tahun 2012 atau 2013 kelak.

Kenangan manis dan pengalaman berguna semasa di Mekah dan Madinah masih terasa baru walaupun telah setahun berlalu. Saya dan isteri bertolak balik ke Malaysia dari Lapangan Terbang Madinah pada petang 16 Januari 2008 dan tiba waktu subuh di Bayan Lepas, Pulau Pinang pada 17 Januari 2008.

1 comment: