Thursday, January 29, 2009

PENGALAMAN DI BILIK 3, WAD 5 HSJ

Pukul 10.00 mlm aku dimasukkan di Bilik 3, Wad 5 setelah seharian ditempatkan di Wad OBS Bahagian Kecemasan hospital. Bukan senang untuk mendapatkan tempat di Wad 5 kerana terpaksa tunggu kekosongan pula, wad Hospital Seberang Jaya (HSJ) ini sentiasa dipenuhi pesakit. Pada masa ini HSJ merupakan hospital daerah yang amat digemari oleh pesakit-pesakit di seluruh Seberang Perai....

Di Bilik 3, Wad 5 aku ditempatkan berseorangan (bilik untuk seorang).... Di sini aku tidak dapat bergerak banyak kerana tangan aku dipasang saluran untuk memasukkan air atau "dripping" dan satu lagi saluran yang memasukan "insulin" secara terkawal. Sejak dimasukkan di Wad OBS dan di Wad 5 ini setiap jam aku dipantau dengan darah diuji dan tekanan darah diambil setiap jam. Baru aku terlelap, aku dikejutkan setiap jam untuk diambil darah dan dimasukkan ubat melalui saluran ditangan setiap beberapa jam sekali.

Setiap kali aku dikejutkan, aku dipanggil "pakcik" oleh jururawat-jururawat muda yang sememangnya sebaya dengan anak-anak aku sahaja. Sememangnya aku dilayan oleh jururawat-jururawat itu seperti anak melayan bapa yang sakit....... Namun, pada satu ketika (tak ingat pukul berapa) kerana aku terlalu letih dan di dalam separuh sedar atau tidur, aku terdengar kejutan yang agak keras... Aku terkejut kerana terlalu mengantuk, aku lihat 2 orang perempuan yang seorang berpakaian serba biru dan seorang lagi yang berpakaian putih tercegat berdiri dihujung katil aku. Perempuan berpakaian biru menyoal aku "bila masuk ke Wad ini?" Seterusnya kenapa Encik tidak kawal makan dan seterusnya berbagai-bagai soalan yang aku mampu jawab antara tidur atau sedar......

Setelah aku sedar sepenuhnya, kedua-dua perempuan itu telah pun keluar dari bilik aku..... Aku tidak dapat "mengecam" muka kedua-duanya kerana aku pun tidak memakai cermin mata..... Besok pagi aku pun menceritakan kepada anak aku (Dr Anis) apa yang berlaku, iaitu berkenaan kunjungan 2 perempuan tersebut pada malam tadi. Agak pelik katanya, tiada orang yang sepatutnya melawat bilik menyoal pesakit pada waktu tengah malam...... Katanya, ayah mimpi kot?

2 comments:

  1. semoga cepat sembuh Uncle Joe.. teringat saya pada ayahanda di Gurun yang baru keluar wad jugak..

    ReplyDelete
  2. Sabar dan redaa ketentuan allah kunci perjalan hidup yang tenang ... semoga cepat sembuh

    ReplyDelete