Tuesday, January 6, 2009

SELAMAT TINGGAL 2008, SELAMAT DATANG 2009

Looking for house No. 2, Coxs Close, Queen Park, Bedford.

Tahun 2008 sudah ditinggalkan, kini 2009 berlalu sudah hampir seminggu. Pengakhiran tahun 2008 kita dikejutkan dengan tertimbusnya 14 buah banglo di Bukit Antarabangsa dengan meragut nyawa 4 mangsa dan menyebabkan ramai yang cedera serta hilang tempat berteduh. Namun, mangsa yang terlibat merupakan golongan berkemampuan dan hartawan, oleh itu tiada berita kesusahan mereka selepas peristiwa ini. Tabung bantuan mangsa tidak mendapat sambutan, kemungkinan orang ramai beranggapan mereka yang terlibat merupakan yang berkemampuan, golongan elit dan jutawan.

Permulaan tahun baru 2009 dibuka dengan peristiwa-peristiwa sedih dengan berita kemalangan jalanraya dahsyat. Kemalangan melibatkan 4 nyawa di Kuala Lumpur dan beberapa lagi kemalangan di sekitar Lembah Kelang. Paling tragis ialah kemalangan 4 buah kenderaan yang meragut sekaligus 10 nyawa di Gua Musang, Kelantan. Kebetulan kemalangan berlaku di kala kerajaan atau Jabatan Pengangkutan Jalan menguatkuasakan penggunaan talipinggang keselamatan ("rear seat belts") kepada penumpang belakang pula.

Adakah pemakaian talipinggang belakang tersebut boleh menyelamatkan nyawa manusia jika dilihat kepada peristiwa yang meragut nyawa seperti di Gua Musang itu? Statistik atau rekod menunjukkan kebanyakan kes-kes kemalangan dahsyat adalah akibat pemanduan yang amat laju, memandu cara merbahaya dan memotong di selikoh merbahaya. Selain itu, ditambah pula dengan keadaan jalanraya yang sememangnya agak buruk dan kurang diselenggarakan. Tambahan pula, jenis kenderaan yang kecil seperti kancil, kenari dsbnya yang memuatkan lebih muatan penumpang juga adalah punca kepada kemalangan maut ini.

Kenderaan-kenderaan kecil ini biasanya dengan muatan berlebihan penumpang dipandu laju dan menghadapi masalah kekurangan kuasa "pick-up" semasa memotong. Akibat itu, apabila mengambil selikoh merbahaya dan cuba pula memotong kenderaan lain, maka ianya akan bertembung dengan kenderaan di hadapan..... lalu berlakulah, baaag!

Tahun 2009, hati-hatilah semasa memandu di jalanraya. Ingatlah kepada mereka yang disayangi.

No comments:

Post a Comment